MEDIAWIJSHEID (MEmw)
MEmw1 Media Enthousiast en positief aanwenden (ga naar de lesideeën)
Op zoek naar belangrijke nieuwtjes in eigen omgeving ( klasgenoot heeft een zusje/broertje gekregen, klasuitstap, huisdier gekocht, …)
Samen met de juf/ zelfstandig specifieke media-apparaten (fototoestel, IPAD, GSM, computer, …) hanteren en hiermee experimenteren. Leerlingen met meer ervaring ondersteunen leerlingen met minder ervaring.
Mogelijkheden van elk media-apparaat ontdekken. Enthousiasme tonen om hiermee aan de slag te kunnen.
Op zelfstandige basis of in groep met “interesse” experimenteren met meerdere/ nieuwe mediamiddelen.
Op ontdekking en experimenteren met media, rekening houdend met de mening van de andere. In de omgeving brainstormen over mogelijke manieren om media te benutten.
Op ontdekking en experimenteren met media, rekening houdend met de mening van de andere. In de omgeving brainstormen over mogelijke manieren om media te benutten.
Voorbeelden:
Zoektocht met toestel, nieuws overbrengen, gebruik QR-codes, verzamelmap v. liedjes aanmaken en gebruiken, iets specifiek ontwerpen, scoolkrant, mediamuur, radioprogramma …
MEmw2 Mediacontent en mediagebruik van zichzelf en anderen kritisch beoordelen naar vorm en inhoud (ga naar de lesideeën)
Omgaan met verschillende media en ontdekken wat “goede” en “minder goede” mediagebruik is. Kinderen beoordelen mediagebruik en mediacontent op een respectvolle manier.
Informatie wordt vaker subjectiever weergegeven dan de werkelijkheid.
Beoordelen van andermans mediagebruik/ boodschappen en vragen van het communicatiemodel inzetten:
- Wie is de zender? Wat is de bedoeling van zijn boodschap?
In welke situatie/omstandigheden? - Waarover gaat de boodschap? Hoe? Met welke middelen of op welke manier?
- Wie is de ontvanger? Wat is de bedoeling van zijn boodschap? In welke situatie/omstandigheden? Reactie?
Kritische en reflecterende houding over je eigen ( en anderen) omgang met media en mediawereld.
Eigen criteria ontwikkelen.
Persoonlijke voorkeuren en ervaringen bepalen het gebruik.
Een mening vormen over mediacontent….
Kritisch omgaan met URL’s (internetadres) en info op het internet.
Voorbeelden:
Opdracht met keuze uit meerdere mediamiddelen en nadien evalueren, moederdagkrant, Vragen beantwoorden en info opzoeken, valse e-mails en websites, nepnieuws onderscheiden van werkelijkheidsnieuws (Fakebook, wikipedia & wikikids ), radioprogramma/ podcast/ filmpje maken, webquest, omgaan met: “social media”, “gaming”, “cyberpesten”, “schermtijd”, “Privacy en digitale voetafdruk”, “Online relaties”, …
MEmw3 Media doordacht en zorgzaam aanwenden (ga naar de lesideeën)
Bewust zijn dat media (reclame, tv-programma’s, online video’s, …) het gedrag beïnvloeden.
Ervaren wanneer m’n plezier beleeft aan mediamiddelen, mediacontent en mediatoepassingen.
Dezelfde mediacontent kan vanuit verschillende standpunten ervaren worden. Dit is afhankelijk van eigen ervaring en/of gebruik van media.
Ervaren en vaststellen dat mediacontent zowel positieve als negatieve gevolgen voor iemand kan hebben. Bij het ontwerpen van mediacontent, rekening houden met de gevolgen hiervan.
Ervaren en inzien dat communicatie via media ook volgens normen gelden en er afspraken nodig zijn.
Voorbeelden:
Succeservaringen bij apps, programma’s gebruiken, internet, muziek beluisteren en hiervan bewust genieten, foto’s analyseren vooraleer je deze online zet, boekeninfluencers (podcast), gevolgen van cyberpesten, radioprogramma maken, …
MEDIAGELETTERDHEID (MEge)
MEge1 De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassing ontdekken en begrijpen (ga naar de lesideeën)
Ontdekken en gebruik maken van de mediamiddelen in hun nabije omgeving.
Ontdekken welke mogelijkheden deze mediamiddelen bieden.
Ontdekken, ervaren en weten welke mogelijkheden deze mediamiddelen aanbieden.
Welk mediamiddel kiezen wij om een bepaalde opdracht te voltooien.
Ervaren dat mediamiddelen en hun toepassing snel evolueren.
De mogelijkheden van de media erkennen en combinaties illustreren.
Voorbeelden:
QR-codes om prentenboeken te beluisteren, fotograferen, voorwerpen levend maken, stemmen opnemen, youtube playlist maken, woordenschatverrijking met tekenprogramma, stop-motion programma met kralen, quiz maken, google earth ( plaatsen ontdekken, berekening afstand, opp, omtrek, …), radioprogramma…
MEge2 Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van beoogd doel (ga naar de lesideeën)
Voor hen bedoelde mediamiddelen gebruiken om hun gevoelens, ideeën, gebeurtenissen vorm te geven.
Oefenen en leren met ondersteuning van ICT, algoritmisch denken
Eenvoudige mediacontent maken door uit een waaier van mediamiddelen te kiezen. Wat sluit er het beste aan?
Eenvoudige mediacontent maken door uit een waaier van mediamiddelen te kiezen. Wat sluit er het beste aan?
Meer complexe mediacontent via mediamiddelen naar een publiek overbrengen:
- Onderwerpen uit eigen leefwereld
- Schoolse en zakelijke onderwerpen
- Bekende (of behandelde) onderwerpen in de ruimere omgeving
Met hulp: voorkennis activeren, ideeën genereren, belangrijke info verzamelen, rekening houden met zenddoel, aandacht voor verzorgde vormgeving in functie van het doel.
Onderzoek uitvoeren naar de mediamiddelen die het best geschikt zijn om info te verwerven en zich uit te drukken.
Mediamiddelen analyseren en inzetten om te leren. Wat past er best bij mijn persoonlijkheid. ICT gebruiken voor complexe opdrachten.
Voorbeelden:
Digitaal kaartje om iemand te feliciteren of steunen, digitale oefeningen, Beebot, experimenteren met foto’s nemen, scratch, interactieve praatplaat, tablet om QR code te lezen, beeldbank: filmpje bekijken en vertellen, tekeningen/notities digitaliseren en presenteren, PPT, digitaal decor voor schimmenspel, voor/ na foto’s, via app brainstormen, digitaal kaartje om iemand te feliciteren of steunen, voorstellen aan de hand van app, ppt, word, …
MEge3 Mediacontent verwerken (ga naar de lesideeën)
Mediacontent ontdekken en er gepast op reageren
Voorbeelden:
een brief/ foto bespreken, interactief digitaal verhaal tonen, …
Mediacontent herkennen en selecteren
Voorbeelden:
Vb: welke info stuur ik door, meerdere websites vergelijken met elkaar, …
Mediacontent ordenen, verbinden en samenvatten
Bewust zijn dat media (reclame, tv-programma’s, online video’s, …) het gedrag beïnvloeden.
Ervaren wanneer m’n plezier beleeft aan mediamiddelen, mediacontent en mediatoepassingen.
Dezelfde mediacontent kan vanuit verschillende standpunten ervaren worden. Dit is afhankelijk van eigen ervaring en/of gebruik van media.
Ervaren en vaststellen dat mediacontent zowel positieve als negatieve gevolgen voor iemand kan hebben. Bij het ontwerpen van mediacontent, rekening houden met de gevolgen hiervan.
Ervaren en inzien dat communicatie via media ook volgens normen gelden en er afspraken nodig zijn.
Voorbeelden:
Succeservaringen bij apps, programma’s, internet, muziek beluisteren en genieten, foto’s analyseren vooraleer je deze online zet, boekeninfluencers (podcast), gevolgen van cyberpesten, radioprogramma maken,…
MEge4 De audiovisuele bouwstenen van media herkennen, onderzoeken en hanteren (ga naar de lesideeën)
GELUID
Speels beleven van:
- Alledaagse geluiden,
- Contrastrijke effecten van geluid
- Richting van geluid
Bewust beleven en herkennen van:
- Verschillende geluidsbronnen
- Voor- en achtergrondgeluiden
Bewust beleven, herkennen en beschrijven en onder begeleiding toepassen van:
- Vervormen geluid
- Veranderen geluidsrichtingen
Bewust beleven, herkennen, genuanceerd beschrijven en toepassen van:
- Digitale vervorming geluid
- Samenspel tussen stilte en geluid, meer en minder geluid
Voorbeelden:
Geluiden plaatsen bij een thema/ praatplaat/ schilderij, geluiden lokaliseren, stemmen vervormen, sprookje dialogeren, …
LICHT
Speels en onder begeleiding beleven van:
- Alledaagse lichtbronnen
- Contrastrijke effecten van licht
Bewust beleven en herkennen van:
- Verschillende lichtbronnen
- Eenvoudig spel van licht (schaduw en effecten)
Bewust beleven, herkennen, beschrijven en onder begeleiding toepassen:
- Eenvoudig spel van licht en donker
- Lichtbronnen en lichtrichting
Bewust beleven, herkennen, beschrijven en eenvoudig toepassen:
- Effecten van belichting
- Samenspel tussen licht en donker
- Sfeer
Voorbeelden:
Licht en donker fotografie, schaduwspel, …
KADER
Speels en onder begeleiding beleven van:
- Voor en achter in beeld
- Binnen en buiten beeld
- Dichtbij en veraf
Bewust beleven en herkennen van:
- Dichter en verder in een beeld
- Hoog en laag standpunt
Bewust beleven, herkennen, beschrijven en onder begeleiding passen van:
- Het standpunt van een opnameapparaat
- Diepte in beeld
- Lijnen in beeld
Bewust beleven, herkennen, beschrijven en toepassen van:
- Bewegingen die een opnameapparaat maakt
- Precieze standpunt van een opnameapparaat
- Diepte en richting in beeld
- Plaatsing van object
Voorbeelden:
Vogel-kikker perspectief, macro- micro spel, verschillende camerastandpunten …
MONTAGE
Speels en onder begeleiding beleven van:
- Opeenvolging van beelden, geluiden,…
- Samengaan van beeld en geluid
Ervaren hoe de volgorde van een reeks voorwerpen, prenten, beelden, klanken, geluiden te schikken/ herschikken een nieuw verhaal ontstaat.
Bewust beleven en herkennen:
- De volgorde van beelden/ geluiden
- Opvallende herhalingen binnen een reeks beelden of geluiden
- De wisselwerking tussen beeld en geluid
Bewust beleven, herkennen, beschrijven en onder begeleiding toepassen : herhaling, variatie en contrast in een montage, ordenen van beelden en geluiden
Bewust beleven, herkennen, beschrijven en eenvoudig toepassen: selecteren/ monteren van beelden en geluiden, eenvoudige herhalingen (ritmes) in een montage.
Voorbeelden:
stop- motion filmpje maken, garage band, looping, stripverhaal maken, een verhaal presenteren via beelden/ geluiden …
BEELDBEWERKING
Speels en onder begeleiding:
- Beeldsignalen
- Opvallende vervormingen van beelden
- Het effect van verkleinen/ vergroten van beelden
Bewust beleven en herkennen van duidelijke bewerkingen en toevoeging aan beelden.
Bewust beleven, herkennen, beschrijven en onder begeleiding toepassen:
- Vergroten en verkleinen van beelden
- Effecten op beelden
Opvallende goede en minder geslaagde beelden en gebruik maken van beelden herkennen.
Bewust beleven, herkennen, beschrijven en eenvoudig toepassen van vervormingen en aanpassingen van beelden.
Voorbeelden:
Slow-motion filmen, fotografie doorheen een glas water, beelden bewerken ( Funny Face, Photofunia, Loonapix, Fun Photo Box), verschillende soorten beelden herkennen: Selfie …
MEge5 De functie en de waarde van media in de eigen leefwereld ervaren en illustreren (ga naar de lesideeën)
Ervaren welke rol media in de eigen leefwereld en in het dagelijks gebruik spelen
Illustreren hoe media een rol spelen in het dagelijks leven – inschatten wat media voor henzelf betekenen.
Inzien welke rol media in de samenleving spelen en welke impact ze hebben op het maatschappelijk leven.
Media-ervaringen beleven in de eigen omgeving en afleiden dat media verschillende functies kan hebben.
Zich uitdrukken over media-ervaring.en speels verwerken.
Voorbeelden:
Ontdekken wat nieuws in het dagelijkse leven kan zijn en hierover rapporteren, afstand/ omtrek/ oppervlakte, … berekenen via Google Earth en ontdekken wat het voordeel is om dit digitaal aan te pakken. …
MEDIAVAARDIGHEID (MEva)
MEva1 Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen (ga naar de lesideeën)
Onder begeleiding experimenteren met de bediening van mediamiddelen uit de eigen omgeving en leefwereld.
ICT-basisvaardigheden voor het bedienen van mediamiddelen: swipen, muisvaardigheden, toestel aan- en uitzetten, selecteren, openen en sluiten van applicaties/ venster, venster minimaliseren/ maximaliseren, …
Toetsenbord exploreren
Zich aan- en afmelden
Klaviervaardigheden ontwikkelen. VB: toetsenbord
Selecteren, knippen, kopiëren, plakken en wissen
Inhoud en/ of bestanden delen
Onder begeleiding: bestanden ordenen door mappen/ bestanden aan te maken, naam te geven, ordenen, te verplaatsen en te verwijderen, … Openen, bewaren, hernoemen en sluiten bestanden
Bestanden afdrukken, Afbeelding invoegen
Navigeren in applicatie en wisselen tussen geopende applicaties
Zelfstandig bestanden beheren: aanmaken, naam geven, ordenen, verplaatsen, verwijderen
Tekst opmaken: tabel invoegen, kleur, lettergrootte, vet, cursief, …
Presentatietoepassing kiezen en ontwerpen, opmaken en presenteren
Voorbeelden:
Bedienen van een radio, bedienen van een televisie, basisfuncties tablet, basisfunctie muis & toetsenbord, bedienen van computer/ laptop/ muis & toetsenbord/Ipad/ Apps/ software, typen op snelheid, functies van toetsen leren, aanmelden via Google/ Teams, specifieke opdrachten omtrent het gebruik van hardware/ software, mappenstructuur op One Drive, schoolpc, bewerken van bestanden via Word, bewerken via PPT, …
MEva2 Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen (ga naar de lesideeën)
Audiovisuele mediamiddelen waarnemen en er zich over verwonderen
Experimenteren met audiovisuele middelen en hun mogelijkheden bij het afspelen en opnemen van mediacontent. Eenvoudige audiovisuele mediamiddelen hanteren om op te nemen, te bewerken, te monteren, en af te spelen
Experimenteren met audiovisuele middelen en hun mogelijkheden bij het afspelen en opnemen van mediacontent. Eenvoudige audiovisuele mediamiddelen hanteren om op te nemen, te bewerken, te monteren, en af te spelen.
Op een eenvoudige wijze foto’s bewerken door de grootte te wijzigen, het formaat bij te snijden, kleurtoon veranderen.
Doelgericht inzetten van de audiovisuele bouwstenen.
Experimenteren met fotobewerking: speciaal effect toevoegen zoals tekst, filter, vormen, …
Experimenteren met video- en geluidsbewerking bijvoorbeeld met eenvoudige apps video en geluid manipuleren, stopmotion filmpjes maken, …
Voorbeelden:
Ontdekken van: filmpjes, TIKTOK, GIF’s, podcast, vlog, opnemen van audio- en videobestand, simpel bewerken van video- en audiobestand (podcast, opname, …), evaulueren van mediagebruik (flipgrid, tiktok & snapchat), opnemen van audio- en videobestand, simpel bewerken van video- en audiobestand (podcast, opname, …), evalueren (flipgrid, tiktok & snapchat), afbeeldingen bewerken en gebruik filters, juiste formaat gebruiken (foto-app IPAD), kiezen uit apps met oog op het te behalen doel, simpele photoshop (photobooth), genre ontdekken ( stopmotion & slowmotion)
MEva3 Digitale informatievaardigheden ontwikkelen (ga naar de lesideeën)
Navigeren en zoeken binnen een digitale toepassing waaronder voor leerlingen bestemde webpagina’s, educatieve software, …
Navigeren en zoeken binnen een website.
URL invoeren- in een voor hen bestemde omgeving zoeken via een zoekrobot (of op internet) en daarbij aangepaste en/of zelfgekozen zoektermen gebruiken – kritisch waarderen van URL.
Geschikte applicatie selecteren en gebruiken voor het zoeken van de gewenste informatie – favoriete websites bewaren.
Voorbeelden:
Hanteren v. verschillende brwosers (chrome, mozilla, …), gebruik van schooltv en youtube, tabladen op website, interne zoekrobot ontdekken & gebruiken (zoektermen gebruiken & zoekfilters), bookmarks, onderscheiden van juiste/ niet juiste URL’s, educatieve websites (Statbeljunior)
MEva4 Digitale communicatievaardigheden ontwikkelen (ga naar de lesideeën)
Onder begeleiding kennismaken en experimenteren met digitale mediamiddelen om met anderen te communiceren.
Geschikte mediamiddelen selecteren en gebruiken om met anderen te communiceren – daarbij selecteren uit voor hen bestemde en beschikbare mediamiddelen.
Digitale contactgegevens beheren door toevoeging, aanpassen, bewaren en verwijderen
Voorbeelden:
e-mail, chat, virtuele leeromgeving, online platform, Zello-app ( walkie-talkie), e-mailadressen opslaan, online vrienden toevoegen, teamleden in groepen,…
MEDIAWIJSHEID (MEmw)
MEmw1 Media Enthousiast en positief aanwenden (terug)
Online prent maken met LEGO-blokken (https://www.brickbuildinggame.com/ ) | 1e graad |
Muziek maken met Garageband ( standaard app IPAD) of geen IPAD | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Programmeren met Scratch Junior (https://codescool.odisee.be/nl/homepage ) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Zoektocht met QR-code + Augmented Reality ( HALO AR) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Affiche en Photocollage maken over wat verboden is in de natuur | 1e graad |
spelregels volgen | 1e 2e 3e graad |
spelletjes spelen op PC, Console, Tablet, Ipad, … | 1e 2e 3e graad |
betekenis van woorden, afbeeldingen, … opzoeken | 2e 3e graad |
schooltv.nl gebruiken om filmpjes te bekijken | 2e 3e graad |
In groep werken en iedereen aan bod laten komen bij gebruik van media | 1e graad |
Groepswerk: foto’s nemen (Tablet, fototoestel, IPAD, …) | 1e graad |
Lln. laten vertellen over films, boeken, games, … | 1e graad |
reportage maken | 2e graad |
actualiteit in de klas aan bod laten komen en bespreken | 2e graad |
nieuwsapps gebruiken en hierin navigeren | 2e graad |
verrijken van spreekbeurt aan de hand van digitale media naar keuze | 3e graad |
e-mailproject met andere scholen | 3e graad |
experimenteren met stop-motion filmpje | 3e graad |
Augmented reality creatief inzetten | 1e 2e 3e graad |
Online Ganzenbord thema PASEN | 1e 2e graad |
Experimenteren met “Artificial Intelligence” thema Pasen | 2e 3e graad |
Verkleden in stop-motion (carnaval) | 1e 2e graad |
Klascluedo (Carnaval) | 3e graad |
QR- zoektocht Sint- en piet (Lesfiche) + bijlagen ( 1e graad, 2e graad, 3e graad) | 1e 2e 3e graad |
Moeder- en vaderdagkaart | 2e 3e graad |
Fototrucage | 2e en 3e graad |
Stellingsopdracht: mijn zomervakantie! (Halo AR) | 1e graad |
Online Escaperoom | 1e, 2e en 3e graad |
MEmw2 Mediacontent en mediagebruik van zichzelf en anderen kritisch beoordelen naar vorm en inhoud (terug)
Zoektocht met QR-code + Augmented Reality ( HALO AR) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Wat hoort niet in de rij? | 1e graad |
Wat klopt niet aan de reclameboodschap? (Vb: Sint) | 1e graad |
Kritisch beoordelen van info ( Vb: kranten, tijdschrift, flyer, …) | 2e graad en 3e graad |
Welke mediavorm gebruik ik wanneer? | 2e graad |
Foto’s met optische illusie | 3e graad |
Bespreken van wat ik zet ik online. | 3e graad |
Verantwoord gebruik van sociale media. | 3e graad |
Fototrucage | 2e en 3e graad |
Online escaperoom lagere school | 1e, 2e en 3e graad |
Naambetekenis | 2e en 3e graad |
MEmw3 Media doordacht en zorgzaam aanwenden (terug)
Boekeninfluencer met Vocaroo | 2e graad en 3e graad |
Bespreken theatervoorstelling | 1e 2e graad |
Bespreek het onthaal | 1e graad |
Briefje of kaartje maken voor leerling | 1e 2e graad |
Tekst maken met tekstverwerker | 2e graad |
Filmpjes maken met bepaalde app | 2e graad |
Zorgzaam omgaan met wachtwoorden | 2e graad |
Websites vergelijken | 3e graad |
Bespreek cyberpesten | 3e graad |
Vloggen, Bloggen, … | 3e graad |
Maken van filmpjes, presentatie, …. voor elkaar | 3e graad |
Etiquette e-mail | 3e graad |
Bespreek welke foto’s/ filmpjes je online zet | 2e en 3e graad |
MEDIAGELETTERDHEID (MEge)
MEge1 De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassing ontdekken en begrijpen (terug)
Digitale kaart maken met Keynote (standaardapp op de IPAD) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Online prent maken met LEGO-blokken https://www.brickbuildinggame.com/ | 1e graad |
Micro-Macro (camera-applicatie) | 1e graad |
Foto’s bewerken (APPLE foto’s) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Audio opnemen (Vocaroo) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Film- bewerking (standaard app op IPAD en Stopmotion) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Zoektocht met QR-code + Augmented Reality ( HALO AR) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Moeder- / vaderdagkaart digitaal maken | 2e graad, 3e graad |
Naspelen van een poppenspel | 1e graad |
Vertellen bij prenten | 1e graad |
luisterboek (Vb: Fundels,…. ) | 1e 2e 3e graad |
Picto’s begrijpen | 1e graad |
Bibliotheek bezoeken | 1e 2e 3e graad |
Boekenhoek verrijken | 1e 2e 3e graad |
Experimenteren met geluidsdragers ( Vb: tablet, Fototoestel, …) | 1e 2e 3e graad |
Actualiteitshoekjes | 1e 2e 3e graad |
Bekijken van Karrewiet | 1e 2e 3e graad |
Experimenteren met tekenprogramma Tuxpaint | 1e graad |
Boekbespreking, spreekbeurt, … | 2e 3e graad |
Werken met kranten | 2e 3e graad |
Luisterfragmenten binnen “Verrekijker” | 2e 3e graad |
Theatervoorstelling | 1e 2e 3e graad |
Poppenspel maken en spelen | 2e graad |
Kennismaken met de evolutie van mediamiddelen | 3e graad |
Google Earth gebruiken om berekeningen rond afstand/ oppervlakte uit te voeren | 3e graad |
Experimenteren met “Artificial Intelligence” thema Pasen | 2e 3e graad |
Klascluedo (Carnaval) | 3e graad |
Moeder- en vaderdagkaart | 2e graad en 3e graad |
MEge2 Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van beoogd doel (terug)
Digitale kaart maken met Keynote (standaardapp op de IPAD) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Foto’s bewerken (APPLE foto’s) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Audio opnemen (Vocaroo) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Film- bewerking (standaard app op IPAD en Stopmotion) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Programmeren met Scratch Junior (https://codescool.odisee.be/nl/homepage ) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Zoektocht met QR-code + Augmented Reality ( HALO AR) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Moeder- / vaderdagkaart, wenskaart, nieuwjaarsbrieven, … digitaal maken | 2e graad, 3e graad |
Voorbereiding spreekoefening (Vb: spreekbeurt ,…) | 1e graad, 2e graad, 3e graad |
Actualiteit | 1e graad, 2e graad, 3e graad |
Onthaalmoment | 1e graad, 2e graad |
Weerbericht | 1e graad, 3e graad |
Knutselen met afval | 1e graad, |
Woordspin | 1e graad, 2e graad, 3e graad |
Eigen memoryspel maken | 2e 3e graad |
Klas- en schoolkrant maken | 2e 3e graad |
Free podium | 1e 2e 3e graad |
Gericht kiezen van apps (Vb: vertaalapp, QR-Code, …) | 1e 2e 3e graad |
Vertellen met meegebrachte foto’s/ materialen | 2e graad |
Telefoongesprek houden | 2e graad |
Gesprek tussen journalist en ooggetuige | 2e graad |
experimenteren met presentatiemogelijkheden | 3e graad |
Voorwerpen laten spreken met Chatterpix | 1e 2e graad |
QR- zoektocht Sint- en piet (Lesfiche) + bijlagen ( 1e graad, 2e graad, 3e graad) | 1e 2e 3e graad |
Griezelig luisterverhaal (Halloween) | 2e 3e graad |
Kerstwensen (Kerstmis) | 1e 2e graad |
Naambetekenis | 2e en 3e graad |
MEge3 Mediacontent verwerken (terug)
Fakebook voor personages uit leesboeken/ historische figuren (Fakebook) | 2e graad, 3e graad |
Actualiteit bekijken en bespreken | 1e 2e en 3e graad |
Opzoekingswerk aan de hand van internetbronnen, boeken, … | 2e graad en 3e graad |
eigen oefeningen controleren aan de hand van Photomath | 2e en 3e graad |
Fototrucage | 2e en 3e graad |
MEge4 De audiovisuele bouwstenen van media herkennen, onderzoeken en hanteren (terug)
Digitale kaart maken met Keynote (standaardapp op de IPAD) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Micro-Macro (camera applicatie) | 1e graad |
Foto’s bewerken (APPLE foto’s): vergroten, verkleuren, vervormen, … | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Audio opnemen (Vocaroo) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Film- bewerking (standaard app op IPAD en Stopmotion) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Zoektocht met QR-code + Augmented Reality ( HALO AR) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Moeder- / vaderdagkaart digitaal maken | 2e graad, 3e graad |
Schimmenspel | 1e 2e graad |
Muziekspel “Peter en De Wolf” | 1e graad |
Muziekverwerking Carnaval des Animaux | 1e graad |
Zoek de fout! | 1e graad |
Vervormde foto’s nemen aan de hand van een glas water | 1e graad |
Light Painting ( fotografie met lange sluiertijd) | 2e en 3e graad |
Luisteren wat je hoort | 2e 3e graad |
Experimenteren met licht | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Gulden snede ( foto trekken met scheidingslijn) | 2e 3e graad |
Stop-motion filmpjes | 2e graad |
Muziekspel “De Notenkraker” | 2e graad |
Bewegen op geluid | 2e graad |
Musical/ theater | 3e graad |
Foto nemen binnenin het juiste kader | 3e graad |
Optische illusie (Vb: toren van Pisa rechthouden) | 3e graad |
Zelf filmpjes maken en bewerken | 3e graad |
Fotobewerking | 3e graad |
Muziekspel “Schilderijen tentoonstelling” | 3e graad |
Verkleden in stop-motion (carnaval) | 1e 2e graad |
Shadowology Kerstdagen | 2e 3e graad |
Schatten zoeken (herfst) | 1e 2e graad |
Moeder- en vaderdagkaart | 2e 3e graad |
MEge5 De functie en de waarde van media in de eigen leefwereld ervaren en illustreren (terug)
Mediawijsheid op basis van “Schaal van M” | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Fakebook voor personages uit leesboeken/ historische figuren | 2e graad, 3e graad |
Beweegonderwijs (Samapp) | 1e, 2e en 3e graad |
Alle mediamiddelen op school leren kennen en gebruiken | 1e 2e 3e graad |
Gesprekken met leerlingen over media en het gebruik hiervan | 1e 2e 3e graad |
evolutie van media bespreken | 3e graad |
Censuur, communiceren, informeren, misleiden, afleiden, zoekacties, amusement, Child Focus, verbinden | 3e graad |
Experimenteren met “Artificial Intelligence” thema Pasen | 2e 3e graad |
Monsterjagers (Halloween) | 2e 3e graad |
Digitale kaart maken met Keynote (standaardapp op de IPAD) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
MEDIAVAARDIGHEID (MEva)
MEva1 Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen (terug)
Digitale kaart maken met Keynote (standaardapp op de IPAD) 1e graad, 2e graad en 3e graad | 1e graad |
Online prent maken met LEGO-blokken https://www.brickbuildinggame.com/ | 1e graad |
Micro-Macro (camera-applicatie) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Foto’s bewerken (APPLE foto’s) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Audio opnemen (Vocaroo) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Film- bewerking (standaard app op IPAD en Stopmotion) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Programmeren met Scratch Junior | 2e graad en 3e graad |
Moeder- / vaderdagkaart digitaal maken (WORDART) | 2e graad, 3e graad |
Programma (klikken met muis) (ik speel.exe en ik tover.exe) | 1e graad |
klaviervaadigheden: Typen op tempo en vingerplaatsing ( RapidTyping) | 2e graad en 3e graad |
Afbeelding invoegen | 2e graad |
selecteren, knippen, kopiëren en wissen | 2e graad |
openen, bewaren, hernoemen en sluiten van bestanden | 2e graad en 3e graad |
zelfstandig bestanden beheren door mappen/ bestanden aan te maken | 3e graad |
tekst efficiënt opmaken met oog voor kleur, lettergrootte, cursief, vet, … | 3e graad |
tabel invoegen en aanpassen | 3e graad |
Presentatietoepassing kiezen en eenvoudige presentatie maken | 2e graad en 3e graad |
digitale leeromgeving gebruiken zoals Scoodle play, Bingel, Kabas ,… | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
zich aan- en afmelden op de digitale leeromgeving | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
inhoud/ bestanden delen | 2e graad en 3e graad |
Bestanden afdrukken | 2e graad en 3e graad |
wisselen tussen geopende applicaties | 2e graad, 3de graad |
navigeren in applicatie | 2e graad en 3e graad |
Online Ganzenbord thema PASEN | 1e 2e graad |
QR- zoektocht Sint- en piet (Lesfiche) + bijlagen ( 1e graad, 2e graad, 3e graad) | 1e 2e 3e graad |
Schatten zoeken (herfst) | 1e 2e graad |
MEva2 Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen (terug)
Digitale kaart maken met Keynote (standaardapp op de IPAD) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Foto’s bewerken, knippen, plakken, … (APPLE foto’s) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Audio opnemen (Vocaroo) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Film- bewerking (standaard app op IPAD en Stopmotion) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Moeder- / vaderdagkaart digitaal maken (WORDART) | 2e graad, 3e graad |
Flipgrid: digitale muur met hele klas | 2e graad, 3e graad |
Werken met perspectieven | 1e graad |
Tableau Vivant | 1e graad |
Gerichte foto-opdrachten | 1e graad |
Van macquette naar plattegrond | 1e graad |
Stille video maken | 2e graad en 3e graad |
Filters op foto plaatsen | 2e graad, 3e graad |
Verkleden in stop-motion (carnaval) | 1e 2e graad |
Griezelig luisterverhaal (Halloween) | 2e graad, 3e graad |
Kerstwensen (Kerstmis) | 1e 2e graad |
Fototrucage | 2e en 3e graad |
MEva3 Digitale informatievaardigheden ontwikkelen (terug)
Navigeren binnen virtuele leeromgeving: webquests, eduscapes, google omgeving, interland, … | 1e graad, 2e graad, 3e graad |
Zoektocht met QR-code + Augmented Reality ( HALO AR) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Navigeren binnen virtuele leeromgeving: webquests, eduscapes, google omgeving, interland, … | 1e graad, 2e graad, 3e graad |
Fakebook voor personages uit leesboeken/ historische figuren | 2e graad, 3e graad |
Navigeren binnen een applicatie, website | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
zoeken een stappenplan op en voeren deze uit | 2e graad en 3e graad |
Herfsteduscape (herfst) | 2e graad en 3e graad |
Online Escaperoom | 1e, 2e en 3e graad |
Naambetekenis | 2e en 3e graad |
MEva4 Digitale communicatievaardigheden ontwikkelen (terug)
Steel de schat (ZELLO-app) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Gecontroleerde chatomgeving (https://tlk.io/) | 1e graad, 2e graad en 3e graad |
Telefoonspelletjes | 1e graad |
Schoolkrantje | 2e graad en 3e graad |
Leren e-mailen, SMS, Skype, Facetime, … | 2e graad en 3e graad |
actua verrijken met digitale media | 3e graad |
contactenlijst/ adressenboek maken | 3e graad |
Blog of vlog maken | 3e graad |
Greenscreen gebruiken om op de coverboek van je eigen boek te komen staan | 3e graad |
Monsterjagers (Halloween) | 1e graad, 2e graad |
Stellingsopdracht: mijn zomervakantie! (Halo AR) | 1e graad en 2e graad |